امام علی الهادی (نقی) علیه السلام

امام هادى علیه‏السلام : مَن یَزرَع خَیرا یَحصُد غِبطَةً و مَن یَزرَع شَرّا یَحصُد نَدامَةً ؛

امام هادى علیه‏السلام : هر که بذر خوبى بکارد ، شادمانى برداشت کند و هر که تخم بدى بیفشاند ، پشیمانى درو کند .

 

تقدیم به وجود نازنین امام مظلوم امام هادی النقی علیه السلام

تقدیم به وجود مبارک امام علی النقی الهادی علیه السلام

رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا

رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا


مسئله شگفت انگیزی در مورد جنگنده مافوق صوت AVRO CF-105 ARROW وجود ندارد . آنچه در مورد آن روی داده باور نکردنی است.اولین چیزی که در موقع دیدن ARROW نظر هر بیننده ای رو جلب می کند این است که ARROW هواپیمایی فوق العاده است .یک هواپیمای زیبا ؛ هواپیمای زیبایی که متاسفانه در زمانی نادرست ساخته شد.
در حال حاضر یک نمونه مشابه از ARROW در موزه هوافضای تورنتو وجود دارد.تمام ARROW های اصلی از بین رفته اند که در ادامه در مورد سرنوشت آنها صحبت می کنیم.
 
ادامه نوشته

سوخت گیری و سوخت رسانی در آسمان (Aerial refueling)

سوخت گیری و سوخت رسانی در آسمان (Aerial refueling)

سوختگیری هواپیمای C-17 Globemaster از هواپیمای KC-135

سیستم های سوخت رسانی هوایی :

الف ) سیستم سوخت رسانی Boom and Receptacle

ب) سیستم سوخت رسانی Probe and Drogue

 

الف ) روش رایج سوخت رسانی Boom and Receptacle

در این روش از یک لوله ی تلسکوپی سخت و انعطاف ناپذیر استفاده می شود و در زیر آن دو بال کوچک وجود دارند و آن را در زاویه های محدودی هدایت می کنند و اپراتور داخل هواپیمای سوخت رسان آن را به داخل Receptacle هواپیمای سوخت گیرنده متصل می کند.

ب) سیستم سوخت رسانی Probe and Drogue

سامانه ی سوخت رسانی probe and drogue یک روش سوخت رسانی با قابلیت سوخترسانی همزمان به چند هواپیما است. در این روش یک شلنگ به مخزن آئرودینامیکی وصل شده و آن هم به تانکر سوخت متصل است و قسمت دیگر شلنگ به شکل چتر است و با میله ی خارج شده از جنگنده یا دیگر هواپیماها اتصال برقرار می کند و عمل سوختگیری هوایی AAR یا IFR صورت می گیرد.
قسمت لنگر چتری به شکل توپ بدمینتون است. به این شکل چتری یا لنگر چتری Drogue می گویند.
هواپیمای گیرنده ی سوخت دارای یک میله ی سخت است که در دماغه ی هواپیما و یا در Fuselage نصب می شود که در هنگام استفاده نشدن از آن به داخل Retract می شود. به این میله Probe می گویند.

ادامه نوشته

پهپاد CL-327 پهپاد عمود پرواز و پيشرفته نیروی دریایی

پهپاد CL-327 پهپاد عمود پرواز و پيشرفته نیروی دریایی 



این پهپاد توانایی نشست و برخاست عمودی را دارد و یک پهپاد تاکتیکی بحساب می آید.ماموریت این پرنده شناسایی در دریا و خشکی است.CL-327 سومین پرنده از این نوع بوده و انواع قبلی آن CL-89 و CL-289 توسط نیروهای دریایی فرانسه و آلمان مورد استفاده قرار گرفت . این پرنده در شرایط نامساعد جوی مورد آزمایش قرار گرفته و تواناییهای خود را در این شرایط نیز نشان داده است.
ادامه نوشته

پهپاد عمود پرواز Picador

پهپاد عمود پرواز Picador 

Picador VTOL UAV 

پرنده بدون سرنشین عمود پرواز Picador که توسط شرکت اسراییلی Aeronautics Defence System ساخته شده قادر است اطلاعات جامعی از موقعیت نیروهای دریایی و زمینی را فراهم سازد.این پهپاد با حمل تجهیزات و سنسورهای متعدد ، قادر به انجام هرگونه عملیات ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, and Reconnaissance) «شامل جاسوسی،تجسس ،هدف یابی و شناسایی» در منطقه عملیاتی خود است.
ادامه نوشته

هواپيماي بدون سرنشين RQ-170 Sentinel ، جانور قندهار

هواپيماي بدون سرنشين RQ-170 Sentinel ، جانور قندهار



ایالات متحده از یک هواپیمای بدون سرنشین استیلث در افغانستان استفاده می کند.این واقعیت نشان می دهد که این کشور در حال تقویت سیستم نظارتی در افغانستان و جنوب آسیا و نیز ، تداوم توسعه و ساخت سیستم های جدید استیلث به عنوان حلقه ارتباطی با نسل بعدی بمب افکن این کشور است.

این هواپیمای مرموز که زمانی با عنوان «جانور قندهار» شناخته می شد و اکنون از سوی نیروی هوایی ایالات متحده (RQ-170 Sentinel) نامیده می شود، ساخت شعبه اسکناک ورکس (Skunk Works) شرکت لاکهید مارتین است.این هواپیما حداقل از سال 2007 در پایگاه هوایی قندهار مستقر بوده و دستکم دو بار در آن سال از آن عکس برداری شد.Sentinel از آشیانه هواپیماهای بدون سرنشین Predator و Reaper استفاده می کند.همانند این دو هواپیما ، Sentinel یک هواپیمای هدایت شونده از دور است که به اسکادران 30 اکتشافی وابسته است.ستاد این اسکادران در مرکز آزمایشات پروازی تونوپاه (Tonopah) در شمال غربی ایالات نودا قرار دارد.
ادامه نوشته

پهپاد Blue Horizon 2 ، افق آبي اسراييل غاصب

پهپاد Blue Horizon 2 ، افق آبي اسراييل غاصب
 


هواپیمای بدون سرنشین Blue Horizon 2 یک سیستم کاملاً یکپارچه جنگ افزار است که قادر به گرفتن داده ها و گزارش های اطلاعاتی در زمان واقعی روز و شب در منطقه اهداف از پیش تعیین شده می باشد که توسط شرکت emit رژیم اشغالگر قدس طراحی شده است.

این پهپاد با مداومت پروازی بالا در حدود 17 ساعت و پرتاپ توسط لانچر قابل حمل و همچنین بازیابی و استفاه مجدد توسط چتر قادر است منطقه عملیاتی وسیعی را تحت پوشش قرار دهد.همچنین این پهپاد قادر است با استفاده از باندهای پروازی کوتاه نشست و برخاست کرده و در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرد.
ادامه نوشته

AN/APQ-181 رادار ويژه بمب افكن B-2

AN/APQ-181 رادار ويژه بمب افكن B-2 

 تصویری از آنتن رادار AN/APQ-181

یکی از مهمترین تجهیزات الکترونیکی B-2 رادار با «احتمال رهگیری پایین» (LPI) «AN/APQ-181» آن است که در بخش پایینی بدنه قرار گرفته است.این رادار «آرایه کاوش غیر فعال الکترونیکی» ( PESA) ، که در باند «کی یو» (KU) (رادار بمب افکن بی-2 برای کاهش احتمال کشف امواج آن – به عنوان رادار نظامی – از باند عمدتاً غیر نظامی کی یو در محدوده 12 تا 18 گیگاهرتز (25تا 16.6 میلیمتر) استفاده می کند.مهمترین موارد استفاده از این باند ، نقشه برداری با وضوح بسیار و ارتفاع سنجی ماهواره ای است.)عمل می کند، مهمترین وسیله هدایت پرواز – به ویژه در ارتفاع پایین – کشف هدف حمله است.
ادامه نوشته

تصاوير دستگاههاي كاشف هواپيما در گذشته

تصاوير دستگاههاي كاشف هواپيما در گذشته

اين تجهيزات به وسيله امواج صوتي كه از موتور هواپيماها به گوش مي رسيدند اهداف را كشف مي كردند.

ادامه نوشته

Transponder - aviation

Transponder - aviation 


ترانسپاندار دستگاه فرستنده – گیرنده ای است که وظیفه آن انتقال خودکار سیگنالها در زمان دریافت درست بازپرسی از رادار است . منظور اصلی از «ترانسپاندر» تقویت توان سیگنال بازگشتی در جهت سیگنال روشن کننده (بازپرس) است .

کاربرد این وسیله به طور نوعی در رادارهای ثانویه ای است که روی وسایل پرنده ، کشتیها ، موشکها و ماهواره ها برای کشف انتقال بازپرسنده و پاسخ با یک جواب رمزگونه معرفی کننده وسیله نقلیه ، ارتفاع پرواز (برای وسایل پرنده) و غیره نصب می شود.
ادامه نوشته

RQ-3/ DarkStar پهبادي در قلب تاريكي

 RQ-3/ DarkStar پهبادي در قلب تاريكي 

 
در سال 1995 شرکت لاکهیدمارتین و شرکت بوئینگ جزئیات طراحی و ساخت UAV خیلی محرمانه را با نام Dark Star منتشر کردند .
DarkStar با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا ، حداقل سطح دید و حداکثر بقا و مداومت پروازی طراحی شد.این پهباد اولین پرواز خود را در تاریخ 29 مارس 1996 و در پایگاه هوایی ادواردز انجام داد و سیستم پروازی منحصر به فرد خود را با موفقیت آزمایش نمود.این سیستم قادر بود بدون دخالت عوامل انسانی و کاملا مستقل به انجام عملیات بپردازد.
ادامه نوشته

قسمتهای اصلی موتور جت

قسمتهای اصلی موتور جت


موتورهای جت از قسمتهای اصلی زير تشکيل شده است که به ترتيب از جلوی موتور به عقب عبارتند از:

- مجرای ورودی هوا
- کمپرسورها
- محفظه احتراق
- توربين
- پس سوز
- اگزوز


ادامه نوشته

سيستم‌های موتور جت(Jet Engine System)

سيستم‌های موتور جت(Jet Engine System)

سيستم‌های موتور جت عبارتند از :

· سيستم روغن

در موتورهای جت مانند موتورها پيستونی قطعات کردنده و بيرينگهائی وجود دارد که در اثر اصطکاک امکان فرسوده شدن و ازدياد حرارت در آنها وجود داردکه با روغت‌کاری آنها می‌توان از اين فرسودگی و اصطکاک جلوگری نمود. سيستم روغنکاری موتور جت از يک سيستم مدار بسته استفاده می‌کند. قطعات مهم سيستم روغنکاری جت عينا همانند دستگاههای موجود در سيستم روغنکاری موتورهای پيستونی می‌باشد که شامل موارد زير است:

ادامه نوشته

عوامل مهم در ایجاد واماندگی (Stall)

عوامل مهم در ایجاد واماندگی (Stall)


هرگاه در هر سطح مقطع دو بعدی که با جریان هوا در یک امتداد قرار گرفته و یک تغییر کلی در جریان هوای اطراف سطح آیرودینامیکی با بیشترین ضریب برا (CLmax) پیش آید به طوریکه لایه مرزی از سطح بالایی ، سطح آیرودینامیکی جدا و برآ به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد سطح آیرودینامیکی دچار واماندگی می شود.بالهای متداول به طور عادی در زاویه حمله حدود 16 تا 18 درجه که در هر سرعتی بسته به شتاب وارده می تواند به دست آید، دچار واماندگی می شوند.

شکل مقطع بال می تواند روی رفتار بال در نزدیکی حالت واماندگی تأثیر داشته باشد.در بعضی مواقع واماندگی بسیار سریع اتفاق می افتد و کاهش برآ چشمگیر است اما در بعضی مقاطع طراحی شده بال ، رسیدن به واماندگی به تدریج پیش می آید و افت برآر کمتر می باشد.

ادامه نوشته

چگونگی شناسایی و انحراف موشکهای با هدایت فروسرخ

چگونگی شناسایی و انحراف موشکهای با هدایت فروسرخ

 

در مورد موشکهای راداری (چه فعال و چه نیمه فعال) ، نخستین مرحله دفاع ، کشف به ترتیب سیگنالهای رادارهای تجسسی ، کسب هدف و قفل کننده و کنترل آتش مربوط به سیستمهای پدافند موشکی است.

مرحله بعد که برای هر موشکی یکسان است، هشدارشلیک موشک ، به کمک حسگرهای فروسرخ ، فرا بنفش یا لیزری ، از طریق تشخیص شعله شلیک آن یا پرتوهای لیزری تابیده شده روی هواپیمای خود است، همچون سیستم فرو سرخ AN/AAR-44 که به طور دائم نیمکره زیر هواپیما را زیر نظر دارد.

اکنون در مرحله هشدار نزدیک شدن موشک است که باید انواع راداری را از فروسرخ و لیزری تشخیص داد.

 

ادامه نوشته

نقش هواگردهاي بدون سرنشين در مقابله با دفاع و تهاجم هوايي دشمن

 نقش هواگردهاي بدون سرنشين در مقابله با دفاع و تهاجم هوايي دشمن



استراتژي ارتش آمريکا بعد از بمباران سفارتخانه اش در آفريقا ، بر روي جستجو و هدف قرار دادن مراکز آموزش اسامه بن لادن و نيروهايش توسط موشکهاي TLAM متمرکز شد . اگر چه اين استراتژي ، سربازان آمريکايي را از مخمصه به دور نگه مي داشت ، اما از چندين محدوديت عملياتي رنج مي برد که مهمترين آنها تاخير زماني زياد بين گرفتن اطلاعات جاسوسي از محل دقيق و به موقعِ اهداف حساس (از نظر زماني) بر فراز آسمان افغانستان و به دنبال آن اجراي حمله‌ي واقعي توسط موشکهاي کروز (از کشتيهاي واقع در درياي عمان) بود .

ايالات متحده‌ي آمريکا در حال جستجوي يک وسيله‌ي شناسايي مسلح براي ضربه زدن به اهداف حساس به زمان بود . رشد و شتاب تکنولوژي نيروي هوايي آمريکا ، اين کشور را قادر مي ساخت که دو موشک هدايت ليزريي 45 کيلويي Hellfire_C را در پهپاد پريديتور جاسازي نمايد . در 15 نوامبر 2003 دو موشک Hellfire از يک پهپاد پريديتور شليک شدند که باعث مرگ محمد هاتف (مدير عمليات نظامي القاعده) شد . اين نخستين استفاده از پهپاد پريديتور به عنوان يک پهپادي جنگي و انهدامي بود . مورد ديگر که به صورت جنجالي در يک سال بعد در مجلات به چاپ رسيد ، يعني در 3 نوامبر 2002 ، پهپاد پريديتور مسلحي بود که براي سازمان CIA مشغول پرواز بر فراز کشور يمن بود که توانست علي قائد صنام الحارسي (مسئوول بلند پايه‌ي القاعده) را به همراه پنج از همدستانش که در همان ماشين بودند به قتل برساند (البته با اجازه‌ي و تأييد دولت يمن) . با انجام عمليات تهاجمي موفق ، اين وقايع اهميت و کارآيي پهپادهاي مسلح را در جنگ جهاني عليه تروريستها به اثبات رساند . اين عملياتهاي ضربتي و تهاجمي باعث باز شدن بحث جديدي بر روي نقش جديد و ممکن براي پهپادهاي مسلح در رابطه با دفاع هوايي دشمن (SEAD) گرديد .
ادامه نوشته

SkyLite B كوچك و موذي

SkyLite B كوچك و موذي


Skylite B Mini-UAV System

Skylite B در سال 2007معرفی شد.این مینی پهباد ساخت شرکت RAFAEL اسرائیل است. از جمله شاخصه های آن دوام ، جمع شدن و قابلیت استفاده مجدد از آن است. Skylite B پرنده ای است که توسط یک نفر قابل حمل بوده و می تواند با حداکثر مداوت پروازی در کلاس خود (مینی پهباد) در میادین نبرد موثر واقع شود.این پهباد برای بکارگیری با همه نیازهای نظامی از جمله برای استفاده در نیروهای پیاده زمینی برای حمل و استفاده سریع و آسان طراحی و ساخته شد . Skylite B این امکان را دارد که در مدت زمان کمتر از 3 ساعت راه اندازی و به انجام عملیات مورد نظر خود بپردازد.

ادامه نوشته

پهباد Hermes 1500



Hermes 1500 یکی دیگر از محصولات البیت سیستمز(شرکت اسرائیلی – انگلیسی)است.این پهباد براساس اعلامیه رسمی منتشره از سوی البیت سیستمزدر2 ژوئن 1998 اولین پرواز خود را آغاز نمود.
از جمله مزایای این پهباد موتورهای پر قدرت آن است که آن را قادر می سازد با سقف پروازی بیش از 10000 متر بیش از 24 ساعت در هوا بماند .بار قابل حمل 400 کیلوگرم و حداکثر وزن آن در زمان برخاستن 1750 کیلوگرم می باشد.سامانه کنترل و پرواز این پرنده کاملا خودکار بوده و تنها در زمان نشست و برخاست نیاز به هدایت دارد.این پرنده مجهز به سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی پیشرفته است و قادر است رادارهای روزنه ساختگی SAR نشان دهنده اهداف متحرک MTI حساسه های اطلاعات سیگنالی تجهیزات مخابراتی و دوربین مادون قرمز IR و الکترواپتیکی EO را حمل نماید . و با اتکا به این تجهیزات بتواند در شب و روز و در شرایط آب و هوایی مختلف به مامورت خود ادامه دهد.
هرمس 1500 پهبادی بسیار پایدار است و با رنج وسیع دید و پرواز به همراه حمل و استفاده از تجهیزات و ادوات دقیق کاملاً مطمئن عمل می نماید.
ادامه نوشته

ديدگاه كارشناسان غربي در مورد Sukhoi PAK-FA

ديدگاه كارشناسان غربي در مورد Sukhoi PAK-FA

كارهاي بسياري بايد انجام گيريد تا T-50 را رقيب F-22 دانست





روسيه جنگنده نسل  پنجم خود را كه رقيبي براي F-22 است به پرواز درآورد، اما تحليلگران نظامي غرب سوالات بسياري در مورد اين جنگنده كه سوخوي قول داده تا سال 2015 ان را به نيروي هوائي روسيه تحويل دهد دارند.  T-50, اولين  پرواز خود را در تاريخ 29 ژانويه به مدت 47 دقيقه و از كارخانجات KnAAPO  واقع در Komsomolsk-on-Amur, به انجام رساند. T-50, نمونه آزمايشي جنگنده آينده خط مقدم روسيه موسوم به  PAK FA  است. T-50, اولين جنگنده نسل جديد در نيروي هوائي روسيه بعد از به خدمت درآمدن Su-27 Flanker در سال 1984  است. هند همچنين علاقمند است تا در سرمايه گذاري و توليد اين طرح با روسيه شريك شود.


 
ادامه نوشته

Bell 214 ST هلیکوپتری ویژه ایران

Bell 214 ST هلیکوپتری ویژه ایران

در پی موفقیت چشمگیر هلیکوپتر « بل-214 اصفهان »، شرکت بل هلیکوپتر ایالات متحده در طی سالهای پیش از انقلاب اقدام به طراحی یک هلیکوپتر بسیار پیشرفته دوموتوره بر مبنای بدنه هلیکوپتر «اصفهان» و اختصاصاً برای ایران نمود.قرار بود که این هلیکوپتر در مجتمع تولید هلیکوپتر در ایران ، واقع در شاهین شهر اصفهان تولید شود.

ولی شرایط طور دیگری رقم خورد.برنامه هلیکوپتری که به سفارش و برای ایران طراحی شد، پس از انقلاب - نظیر بسیاری از پروژه های دیگر- لغو شد و سر انجام ، بجای خدمت در نیروهای مسلح کشورمان ، توسط دشمنان ایران(رژیم بعثی صدام) بکار گرفته شد و تنها نمونه هلیکوپتر «214 اس تی» (214 ST)  موجود در کشورمان، نمونه ای آسیب دیده است که در طی جنگ از نیروهای عراقی به غنیمت گرفته شد.

ادامه نوشته

SKELDAR V-150 پهپاد عمودپرواز شركت ساب

 SKELDAR V-150 پهپاد عمودپرواز شركت ساب 

شرکت ساب بالگرد بی سرنشین و سبک وزن V-150 را که برای کاربردهای نظامی و تجاری طراحی گردیده است برای اولین بار در نمایگشاه نظامی IDEF 2009 در معرض دید علاقه مندان و کارشناسان قرار داد.

SKELDAR در حال حاضر پس از پشت سر گذاشتن موفقيت آمیز مراحل آزمایش های پروازی، از اواخر سال 2007 میلادی عملیاتی گردیده است.ازجمله مشخصات این پهباد جدید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- بیشینه وزن برخاست 150 کیلوگرم که 55 کیلوگرم آن مربوط به سوخت و بار مفید می باشد.
- بیشینه سرعت 100 کیلومتر بر ساعت
- برد بیش از 100 کیلومتر
- و مداومت پروازی 4 تا 5 ساعت.

ادامه نوشته

پهپاد شركت لاكهيد در پروژه MQ-X

پهپاد شركت لاكهيد در پروژه MQ-X 



شعبه مشهور اسکانک ورکس (Skunk Works) شرکت لاکهید مارتین از یک طرح هواپیما بدون سرنشین استیلث با سیستم پیشرانش دوگانه برای پاسخگویی به نیازهای نیروی هوایی ایالات متحده در برنامه «ام کیو ایکس» (MQ-X) به منظور جانشینی هواپیماهای بدون سرنشین «ام کیو-1 پریدیتور» (MQ-1 Predator) و «ام کیو-9 ریپر»(MQ-9 Reaper) نیروی هوایی پرده برداشت.
این هواپیما از دو موتور جت برای پراز سریع استفاده کرده و سپس موتور توربودیزل با قدرت 300 اسب بخار ، که یک پروانه را می چرخاند را برای پرواز طولانی بکار می گیرد.با استفاده از هر دو موتور ، این هواپیما می تواند به ارتفاع بیشتری دست یابد.

بابدنه ای در اندازه اف 22 و اف 35 این هواپیمای بدون سرنشین دارای محفظه های حمل سلاح و حسگر در داخل بدنه بوده و پروانه آن ، در بالای انتهای بدنه و میان سکنهای به شکل «V» قرار دارد تا آن را از امواج رادار مخفی کند.

بال هایی با پهنای متفاوت را برای انجام ماموریتهای مختلف می توان در این هواپیما نصب کرد.برای انجام ماموریتهای تهاجمی ، با پرواز در ارتفاع متوسط در حدود 25 هزار فوت(7600 متر) ، بال با پهنای کمتر، سرعت بیشتری را به بهای تداوم پرواز کمتر فراهم می کند.با نصب بالهای پهن تر، این هواپیمای بدون سرنشین قادر به عملیات در ارتفاع حدود 40 هزار فوت(12 هزار متر) به مدت طولانی تر خواهد بود.

نیروی هوایی سرگرم نهایی کردن نیازهای خود برای هواپیمای ام کیو ایکس است و شرکتهای هواپیما سازی انتظار انتشار آن در آینده نزدیک را دارند. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که می خواهد هواپیمای جدید در سال 2015(1394) وارد خدمت شود.


Predator C (اونجر)همپاي جنگنده هاي نسل 5 ايالات متحده 


منبع :
aviationweek
ترجمه : hamed_713

آشنایی با رادار کاشف قدرتمند پرو تیو نیک GE

Protivnik-GE
رادار برد بلند کاشف



رادار پریتونیک GE  برای تهیه اطلاعات دقیق موقعیت هواپیما برای کنترل تاکتیکی دفاع هوایی در برد بلند طراحی شده است.این رادار توسط کمپانی  NNIIRT ساخته شده و با نام دیگر 59N6-E  یا 59H6-E نیز شناخته می شود.رادار سه بعدی متحرک برای کمک و مواظبت ناوبری پشتیبانی هوایی نزدیک و ضد عملکرد های هوایی نیز استفاده می شود.این رادار توسط موسسه تحقیقات علوم مهندسی رادیوی  Nizhny Novgorod (NNIIRT  ) در روسیه توسعه داد شد.
ادامه نوشته

Eagle Eye، شاهکاری از کمپانی بل

چشمان شاهین ، شاهکاری از کمپانی بل



Eagle Eye - TR918 ظاهر یک هواپیمای معمولی و مرسوم با پروانه های متحرک(بصورت چرخشی) در انتهای هربال را دارد که به آن اجازه پرواز و مانور در جهات مختلف بالا و پائین و پرواز به صورت شناور را می دهد.
شرکت بل با بهره گیری از توانمندیهای هوایی مدل ساخته شده هلیکوپتر V22 در تونل باد و با استفاده از قطعات یدکی آن ازجمله موتور،محور رانش ، جعبه دنده و ... اقدام به ساخت Eagle Eye با رتورهای چرخشی و قابل گردش نمود .

پس از ساخت نمونه اولیه و انجام تستهای پروازی به صورت معلق این پهباد ، دولت و پیمانکاران جهت اامه تستها در سه ماهه سوم سال 1993 اقدام نمودند.آزمایشهای پروازی در فازهای دیگر پرواز بسیار موفق بودند و Eagle Eye ضمن انجام پرواز به شیوه هلیکوپتر توانست با روش انتقال ، به حالت پروازی هواپیما به پرواز خود ادامه دهد و 35 حالت پروازی را در مدت 15 ساعت پرواز با موفقیت به انجام رساند .
ادامه نوشته

Sky-Y پرنده ای از سوی آسمان اروپا

Sky-Y پرنده ای از سوی آسمان اروپا 



کمپانی ایتالیایی Alenia Aeronautica در حال به پایان رساندن آزمایشات نهایی نمونه تجربی هواپیمای بدون سرنشین Sky-Y در این کشور است.
طراحی Sky-Y با هدف پرواز در ارتفاع متوسط ، دوام بالا،کاوش و جستجوو دیده بانی از منطقه در ماه ژوئن سال 2007 آغاز گردید.مراحل طراحی آن با توجه به نیازهای روز گسترش داده شد. Sky-Y دو مرحله آزمایش را در خاک سوئد با موفقیت به پایان رسانده است و در حال گذراندن سومین مرحله آزمایشات خود در خاک ایتالیاست. طراحان در این آزمایش ها توان سنسورهای الکترواپتیکی و همچنین توانایی های سیستم انتقال داده ها به صورت آنلاین از طریق ماهواره را بررسی کرده و همچنین چگونگی انجام وظایف جاسوسی، هدایت آتشباری، کشف و همراهی تحرکات اهداف هوایی و دریایی و همچنین کشف کشتی هایی که دچار سانحه شده اند را تست نمودند.
ادامه نوشته

محمولـه‌هاي چند مأموريتي پهپادهـا، نيـاز به پردازشگرهاي معمولي و انعطاف‌پذير

 محمولـه‌هاي چند مأموريتي پهپادهـا، نيـاز به پردازشگرهاي معمولي و انعطاف‌پذير

يك پردازشگر معموليِ انعطاف‌پذير، امكان تغيير ساختار و انجام چندين مأموريت مختلف توسط يك پردازشگر را در طول پرواز ايجاد مي‌كند. امروزه پهپادها براي انجام مأموريت‌هايي كه پيشتر توسط هواپيماهاي سرنشين‌دار انجام مي‌گرفت، مورد استفاده قرار مي‌گيرند. پهپادهاي پريديتور و گلوبال هاوك، با انجام مأموريت‌هاي شناسايي و تجسّسي توسط رادار و دوربين‌هاي الكترواپتيكي و يا فروسرخ در طول جنگ اخير عراق، جايگاه ويژه‌اي را در نيروهاي نظامي يافته‌اند؛ خصوصاً اينكه استفاده از اين پهپادها در انجام عمليات، هيچ خطري را براي نيروي انساني يا خلبان ايجاد نمي‌كند. با اين همه پردازشگرهايي كه در اين پهپادها مورد استفاده قرار گرفته بود، پردازشگرهايي تجاري و در دسترس بودند كه تنها از نظر مسائلي نظير تحمل شوك، ارتعاشات، تغييرات سريع دما و عوامل خورندگي در محيط تقويت شده بودند.

ادامه نوشته

روسیه پرده از اسرار جنگنده های آینده خود بالا زد

جنگنده نسل پنجم روسیه برای اولین بار در شرق دور پروازی آزمایشی انجام داد. طراحان مطمئن هستند که این جنگنده بر مشابه غربی خود برتری خواهد یافت و اجازه می دهد که توان دفاعی کشور تحکیم شده و جایگاه شایسته ای در بازار جهانی خواهد یافت.


این جنگنده های جدید که در روسیه آنرا "سیستم جبهه های هوایی آینده" نیز می نامند، از سال های 1990 طراحی شد و قرار است که از سال 2015 در اختیار ارتش قرار گیرند. در حال حاضر فقط آمریکا از جنگنده های نسل پنجمی برخوردار است که آن را F-22 Raptor می نامند. این در حالیست که تولید آنها متوقف شده است چرا که هر کدام از آنها در حدود 140 میلیون دلار هزینه ساخت دارد.

ادامه نوشته

Predator C - Avenger همپاي جنگنده هاي نسل 5 ايالات متحده

Predator C - Avenger همپاي جنگنده هاي نسل 5 ايالات متحده 



شرکت هواپيما سازی (General Atomics Aeronautical Systems) توليد هواپيمای جديد خود را که تحت اقدامات کاملاً سری وامنيتی طراحی و تولید شده بود ، رونمایی کرد.

این پهباد به یک موتورجت از نوع PW545B توربوفن مجهز است که Predator C را قادر می سازد با سرعت 740 کيلومتر درساعت و با سقف پروازی 18000 متر پرواز نمايد.

ادامه نوشته

معرفی بالگرد پیشرفته NH-90

در تاریخ 1 سپتامبر سال 1992، قراردادی با شرکت صنایع  NATO Helicopter Industries (NHI) برای طراحی و توسعه بالگرد NH-90 توسط NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency) منعقد شد.کمپانی NH متشکل 3 شرکت با 4 ملیت مختلف شامل شرکت ایتالیایی آگوستا وستلند ، شرکت یوروکوپتر(مشترک بین آلمان و فرانسه) و شرکت استورک فوکر هلند است.

این کنسرسیوم کار خود را با ساخت نمونه اول (PT-1) در سال 1993 آغاز نمود،(PT-1) نخستین پرواز خود را در 18 دسامبر سال 1995 با موفقیت به انجام رساند.نمونه دوم (PT-2) نیزدر 19 مارس 1997 و نمونه سوم (PT-3) در 27 نوامبر 1998 پرواز کردند.

ادامه نوشته

پهپاد Mule در راه نجات سربازان زخمی


طرح كانسپت اوليه پروژه MULE


نیاز به تخلیه مجروحان از منطقه جنگی در طول جنگ 33 روزه در لبنان زمانی که نیروی هوایی ارتش اسرائیل از هلیکوپتر برای انجام ماموریت های تخلیه مجروحان زیر آتش سنگین حزب ا... استفاده می کرد ،به مشکلی حاد برای ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شد.و این روند باعث پیگیری واجرای طرحی از پرنده های بدون سرنشین برای انتقال مجرحین از صحنه نبرد شد.
هم اکنون اسرائیل در حال حرکت به سمت تخلیه پزشکی مجروحان توسط پرندگان بدون سرنشین از میدان نبرد است به همین سبب پس از 2 سال کار مداوم پیش نمونه پهباد فن مجرایی میول ساخت اوربان ایروناتکیز از خط مونتاژ این شرکت به یک باند پروازی در مرکز اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی منتقل شد.این انتقال برای نخستین بار ، مقارن با روز یکم ژوئیه به منظور پهباد میول جهت آغاز پروازهای ایستایی آزمایشی انجام شد.
ادامه نوشته